STOREVARDEN SKOLE
REFERAT FRA FAU-MØTE 29/04-03

Følgende FAU-representanter møtte:

1. klasse Vivian Belsnes
1. klasse Mette Myklebust
2A Heidi Hamre
2B Jon Pettersen
3A Ann Helen Hebnes
3B Nina Øvstebø
4A Vigdis Alvsåker
4B Grete Ovnerud (møtte for Sigurd Olaf Roth)
5A Anne Løndalen (møtte for Inger S. K. Sola)
5B Gro Håland
5C Ingen møtte
6A Irene Goa
6B Eli Pedersen
6C Ingen møtte
7A Ingen møtte
7B Jorunn Irene Stai Høyland
leder Knut S. Jacobsen
rektor Liv Tengesdal


Sak 30 2002/ 2003 Godkjenning av sakliste

Saklista ble godkjent uten merknader.

Sak 31 2002/ 2003 Godkjenning av referat fra forrige FAU-møte (11.03.03)

Leder og rektor hadde følgende kommentarer til det som ble drøfta på sist møte:
* Det jobbes videre med undergangen ved Myklebust. Kommunen har nå det videre utspillet her.
* Lærerne er til stede til 14.45 på mandager (og ikke til 15.30).
* Tor Egil Gryte kommer tilbake som rektor fra 01.08.
* Drageverkstedet var vellykka.
Ellers ble referatet godkjent uten merknader.

Sak 32 2002/ 2003 Nytt fra de ulike klassene

1. klasse har ennå ikke hatt foreldremøte. Her venter en på at de nye klassene er ferdig sammensatt.

4. klasse kunne rapportere om småkonflikter når det gjelder fotball og bruk av fotballbanen. Dette går bedre nå.

5. klasse er opptatt av hvordan eventuell overflytting av elev(er) til en av klassene kommer til å skje.

6. klasse er opptatt av at det neste år vil bli to klasser på trinnet mot tre i år. Dette trinnet har tidligere bare hatt to klasser. Vil de to nye klassene bli identiske med de to gamle? Leirskoleoppholdet var svært vellykka. Trinnet gir ros til skolen/ lærerne for å ta opp mobbeproblemer/ konflikter på et lavest nivå som mulig.

7. trinn planlegger avslutningsfest for elevene på trinnet.


Sak 33 2002/ 2003 Nytt fra skolens ledelse

* Lærerne neste skoleår er klare om ca. to uker.

* Organiseringa med elevvakter fungerer svært godt.

* Alle klasser på småskolen vil trolig få en langdag også neste år. Grunnen til dette er at så mange lærere som mulig skal ha full post.

* Det sendes hjem mange lister i disse dager som må signeres. Bl.a. må foreldre/ foresatte godkjenne at skolen kan lage/ sende ut klasselister med adresse og telefon.

* 5. klasse har vært på tur i Risnes. I forbindelse med denne turen ble det en diskusjon om hvorvidt skolen skal kreve at elevene bruker flytevest. FAU ble enige om at det er foreldre/ foresatte som bestemmer dette, og som ved å fylle ut et skjema som skolen sender hjem, kan tillate at elevene drar på slike turer uten vest. Skolen prøver samtidig å bli sponsa med flytevester av Lions, Phillips, forsikringsselskap, Redningsselskapet, Sanitetsforeningen o.l.

* Rektor la fram forslag om å endre dagens organisering av temamøtene på skolen. Etter en kort diskusjon bestemte FAU at det er ønskelig å opprettholde dagens ordning.

* Skolen er i gang med å utarbeide neste skoleårs handlingsplan. Rektor orienterte kort om satsingsområdene til høsten.

* I forbindelse med skoleruta: "Åpent hus" lørdag 8. november, elevene avspaserer 9. februar.

* Skolen holder også på å utarbeide ei smørbrødliste som viser hva hvert enkelt trinn er forplikta til å gjøre.


Sak 34 2002/ 2003 Organisering av FAU skoleåret 2003/ 2004

Innen 10. juni må alle klassene ha valgt klassekontakter/ FAU-medlemmer for neste skoleår. Alle slike valg meldes skolen, sånn at ei oversikt over hver klasse kan komme med i skolens håndbok.

På FAU-møtet 10. juni møter alle de nye FAU-medlemmene. Da skal det bl.a. velges ny leder/ nytt styre.


Sak 35 2002/ 2003 Diverse småsaker

* Jorunn er medlem av 17. mai komiteen og har vært på diverse møter

* FAU kjøper in heftet "God skolestart" til de nye 1. klassingene.

* Dugnad:
Mandag 5. mai stiller 1.+ 2. klasse med 10 foreldre/ foresatte.
Tirsdag 6. mai stiller 3.+ 4. klasse med 10 foreldre/ foresatte.


Eventuelt

* Det ble stilt spørsmål om reinholdet ved skolen, og om dette er godt nok.

Neste FAU-møte (konstituerende møte) : TIRSDAG 10. JUNI KL. 19.00.


Referent: Jon Pettersen


 

REFERAT FRA FAU-MØTE 28/01-03

Følgende FAU-representanter møtte:

1. klasse Tone Austrått Olsen (møtte for Vivian Belsnes)
1. klasse Mette Myklebust
2A Heidi Hamre
2B Jon Pettersen
3A Ann Helen Hebnes
3B Nina Øvstebø
4A Vigdis Alvsåker
4B Sigurd Olaf Roth
5A Anne Jerijärvi
5B Gro Håland
5C Berit Sola (møtte for Inger Synnøve K. Sola)
6A Eyvinn Thu (møtte for Irene Goa)
6B Eli Pedersen
6C (Anita Mæland møtte ikke)
7A Ragnhild Stranden
7B Jorunn Irene Stai Høyland
leder Knut S. Jacobsen
rektor Liv Tengesdal
undv. insp. Brit Toril Håland (sak 17-20)

Sak 17 2002/ 2003 Godkjenning av sakliste

Saklista ble godkjent uten merknader.

Sak 18 2002/ 2003 Godkjenning av referat fra forrige FAU-møte (26.11.02)

I referatet står det at "Foreldrebetaling" skulle settes på sakskartet denne gangen. Denne saken kommer vi tilbake til på FAU-møtet i mars.
Ellers ble referatet godkjent uten merknader.


Sak 19 2002/ 2003 Nytt fra de ulike klassene

Ingen av klassene hadde noe særlig nytt å berette. Det meste sviver godt.
Ellers er det svært viktig at samtlige foreldre/ foresatte er informert om når FAU- møtene finner sted, og at det kan meldes saker til møtene. Liv tar ansvaret for at det informeres om tidspunktet for FAU-møtene på ukeplanen til elevene!


Sak 20 2002/ 2003 Nytt fra skolens ledelse

* Fredag 31. januar skal Storevarden skole ha det som kalles en systemrevisjon der skolen blir gått etter i sømmene på alle felter innen HMS (sikkerhet, rutiner, helse, arbeidsmiljø, reinhold osv.). Det som ikke fungerer etter "boka", blir det så skrevet avvik på.
FAU er innkalt til å være med fra 11.15-11.30. FAU-leder sender sin "bedre halvdel" som FAUs representant denne dagen.

* Skoleruta skoleåret 2003/ 2004 er vedtatt. Det ble som Storevarden hadde ønske om: Skolestart for elevene mandag 19. august og fri fredagen etter Kr.h. dag.

* Elevrådet jobber med skolegenser og motiv til denne. Mer info sendes hjem når alt er klart.

* Opplegget med elevvakter ute i friminutta fungerer meget bra.

* Storevarden skole melder seg på Olweus sitt mobbeprogram. Lærerne ved skolen skal over en 18 måneders periode skoleres på dette feltet. Kommunen
skal utdanne to kommunekoordinatorer som skal ta seg av denne opplæringa. Ved hver skole skal det opprettes en samordningskomite. Her vil FAU være representert.


Sak 21 2002/ 2003 Organisering av valg av klassekontakter/ FAU-medlemmer for skoleåret 2003/ 2004

Heldigvis vil rundt 50 % av årets FAU-medlemmer også sitte i FAU neste år. Dermed vil kontinuiteten i utvalget være ivaretatt. Nye klassekontakter/ FAU-medlemmer må være klare i god tid før 1. juni, sånn at FAU kan konstituere seg på FAU-møtet 10. juni.

Det er viktig at Liv informerer samtlige lærere om den nye valgordninga, og om hvordan FAU nå er organisert. De tidligere vedtatte rutinene for dette bør komme inn i skolens håndbok f.o.m. neste skoleår.


Sak 22 2002/ 2003 Diverse småsaker

* Pr. 1. januar 2003 har FAU 54.000 kr på konto.

* Det planlagte FAU-møtet tirsdag 4. mars flyttes ei uke til tirsdag 11. mars (p.g.a. vinterferie i uke 10).

* FAU sendte brev til kommunen 14.03.02 vedr. en eventuell undergang på Myklebust. FAU har nå endelig fått svar (datert 25.11.02) der kommunen sier at det ikke vil bli noen undergang før Jåsund-utbygginga kommer igang.
Skolens samarbeidsutvalg (SU) sender et nytt brev til kommunen der en ber om at en slik utbygging ikke kobles med den planlagte Jåsund-utbygginga, og at det
kan komme fortgang i saken.

* "Jul i Tananger" var svært vellykka og bør inføres som et fast rituale i desember hvert år. (Kanskje FAU bør stille med saft/ pepperkaker til elevene på dagtid etter at de har hatt kirkegang den siste skoledagen før jul??

* Få stilte opp på "Byttedagen". En slik dag bør annonseres mer grundig (f.eks. i Sola-bladet og med oppslag i forretningene). Gro skriver noe til evaluerings-
permen vår.


Eventuelt

* FAU kan tenke seg disser/ sandkasser/ leikeapparater på skoleområdet.
Skolen har noen penger til dette. Eli sjekker opp med Teknisk Etat om hva de kan bidra med - jamfør referat fra møte i forbindelse med dugnadsdagen før jul.

* FAU mener det er positivt for elevene å ha mulighet for å gjøre lekser på skolen 14.00-14.30 de dagene de har langdager. Dette tilbudet blir dårlig utnytta og kan måtte bli sløyfa. Liv informerer bedre/ mer om dette tilbudet i neste info.

Neste FAU-møte: TIRSDAG 11. MARS Kl. 20.00.

(Husk da å ta med saker fra den enkelte klasse. Meld disse og eventuelle andre saker som ønskes tatt opp i FAU til leder i god tid før møtet!)


Referent: Jon Pettersen

 

STOREVARDEN SKOLE
REFERAT FRA FAU-MØTE 22/11-02.

Følgende FAU-representanter møtte:

1. klasse Vivian Belsnes
1. klasse Mette Myklebust
2A Heidi Hamre
2B Jon Pettersen
3A Trude Otterlei (møtte for Ann Helen Hebnes)
3B Nina Øvstebø
4A Vigdis Alvsåker
4B Britt Hjelleset (møtte for Sigurd Olaf Roth)
5A Anne Jerijärvi
5B Gro Håland
5C Inger Synnøve Kaarvåg Sola
6A Irene Goa
6B Eli Pedersen
6C
7A Per Heen (møtte for Ragnhild Stranden)
7B Jorunn Irene Stai Høyland
leder Knut S. Jacobsen
rektor Liv Tengesdal


Sak 10 2002/ 2003 Godkjenning av sakliste

Saklista ble godkjent med følgende merknad:
Under sak 14: I tillegg til evaluering av 20 årsjubileet og TV-aksjonen, også evaluering av fellesmøtet med Arne Klyve 19.11.

Sak 11 2002/ 2003 Godkjenning av referat fra forrige FAU-møte (22.10.02)

Referatet ble godkjent uten merknader.


Sak 12 2002/ 2003 Nytt fra de ulike klassene

* Fra 5C var det kommet spørsmål om skolens ulykkesforsikring. Det viser seg at denne ulykkesforsikringa gjelder alle aktiviteter som foregår i skolens regi når skolen har ansvar/ tilsyn. (Informasjon om ulykkesforsikringa kommer med i neste års skolehåndbok.)

* 4B hadde fått svar på brev angående tannhelsetjenesten i Tanganger (se sak på tidligere FAU-møte i høst). Her blir det presisert at eventuelle klager fra den enkelte bruker sendes direkte til fylkestannhelsetjenesten. Til orientering: Pr. dags dato er en av stillingene i Tananger ubesatt, men fra 01.01.03 vil bemanninga bli bedre.

* Det er viktig at foreldre/ foresatte er informert om datoer for FAU-møtene slik at det er mulig å melde saker til møtet via sin FAU-representant.


Sak 13 2002/ 2003 Nytt fra skolens ledelse

* Rektor kunne fortelle om at det stort sett har vært rolig og harmonisk både ute og inne på skolen denne høsten. Mange positive og kjekke unger!

* Som et ledd i arbeidet med å forebygge mobbing vil skolen sette i gang med elevvakter ute i friminutta. Dette vil fortrinnsvis være elevrepresentantene fra 6. og 7. klasse. Når det gjelder mobbing, viser vi til boka "Mobbing - håndbok til foreldre" av Erling Roland (se vedlegg).

* Rektor orienterte om "Lov om skadeserstatning" (se vedlegg). Dette vil komme med i neste års skolehåndbok.

* Rektor orienterte om kommunens budsjett for 2003 der skoleetaten samla må spare inn 4 millioner kr. Ei eventuell innsparing må komme i gang fra 01.01.03. (Etter FAU-møtet har vi lest i SA at det kan se ut som om etaten blir spart for denne reduksjonen. Vi venter i spenning på 4. desember da det endelige Sola-budsjettet skal vedtas.)

* Rektor kunne fortelle om at arbeidet i kjelleren nå er kommet i gang.

* Rektor orienterte om leirskolens framtid. Det er usikkert hva som vil skje med disse turene framover nå når det ikke er "lov" med foreldrebetaling i skolen. Mye avhenger også av hvordan kommunen disponerer eventuelle leirskolemidler.
NB! FAU setter foreldrebetaling i skolen på sakskartet på neste FAU-møte.


Sak 14 2002/ 2003 Evaluering av FAUs arbeid denne høsten

* Alt gikk greit med TV-aksjonen!

* Når det gjelder 20 års jubileet, har Vivian og Mette laga ei meget solid oppsummering angående kafeen som vil være nyttig for seinere "åpne hus" på Storevarden. Ellers kunne rektor fortelle om ei positiv "Grunnskolens uke" og ei svært vellykka feiring lørdag 9. november.

* Fellesmøtet om forebyggende rusvern med Arne Klyve på Haga skole 19. november positivt mottatt av foreldrene. Mange ønska nok at det hadde vært satt av bedre tid til spørsmål. Det viktigste av det viktige i Klyves foredrag:
- Utsett alkoholdebuten så lenge som mulig.
- Foreldre som sender med ungdommer på under 18 år alkohol på en fest, gjør noe ulovlig og er langere.
- Foreldre/ foresatte må investere mer tid i ungdommene.

Når det gjelder alle slike arrangementer der FAU har en oppgave/ et engasjement, skal alle skriv/ evalueringer samles nå i en fellesperm (som leder har).


Sak 15 2002/ 2003 "Jul i Tananger" 11. desember

Dette fellesarrangementet begynner 18.00 i kirken og erstatter de enkelte klassens tidligere julemøter. Først blir det elevopptrinn inne i kirken, deretter blir det servering ute i foajeen.

Ann Helen har kontrollen på gløggen. Hun får med seg foreldre/ foresatte i 5./ 6. klasse til å hjelpe seg. Dette ble delegert til Inger Johanne.


Sak 16 2002/ 2003 Småsaker

* FAU diskuterte kort eventuelle flytende høst- og vinterferier. Så langt er dette uaktuelt på Storevarden.
* Det blir loppemarked på skolen før jul. Mer informasjon kommer.
* Det bli salg-/ byttedag tirsdag 14. januar fra 18.00-19.00. Gro tar på seg ansvaret med å sende ut informasjon.
* FAUs økonomi - utsettes til neste møte.

Neste FAU-møte: TIRSDAG 28. JANUAR Kl. 20.00.

STOREVARDEN SKOLE
REFERAT FRA FAU-MØTE 22/10-02.

Følgende FAU-representanter møtte:

1. klasse Vivian Belsnes
1. klasse Mette Myklebust
2A Heidi Hamre
2B Jon Pettersen
3A Ann Helen Hebnes
3B Nina Øvstebø
4A Einar Kristiansen (møtte for Vigdis Alvsåker)
4B Sigurd Olaf Roth
5A Anne Jerijärvi
5B Marianne Mathisen (møtte for Gro Håland)
5C
6A Irene Goa
6B Eli Pedersen
6C Anita Mæland
7A
7B Jorunn Irene Stai Høyland
leder Knut S. Jacobsen
rektor Liv Tengesdal

Sak 4 2002/ 2003: Godkjenning av sakliste

Saklista ble godkjent med følgende merknader:
a) Ny sak - sak 6 2002/ 2003 - "Informasjon om 20 års jubileet" ble satt på saklista.
b) Sak 6, 7 og 8 ble da sak 7, 8 og 9.


Sak 5 2002/ 2003: Godkjenning av referat fra forrige FAU-møte (19.09.02)

Referatet ble godkjent uten merknader.

Sak 6 2002/ 2003: Informasjon om 20 årsjubileet lørdag 9. november

Denne lørdagen er det behov for vakter i alle klasserom + i fjellhallen fra 11.00-14.00. I tillegg er det behov for noen som kan selge i kafeen, og noen som kan bake/ ha med mat. Dette organiseres på følgende måte:

a) Hver enkelt klasse er ansvarlig for sitt klasserom disse tre timene. Det settes opp ei egen vaktliste som mailes til Anne Jerijärvi (roa-d@online.no), eventuelt ringes inn til Anne på tlf. 51652880.

b) Det er FAU som er ansvarlig for kafeen på heimkunnskapsrommet. Hver klasse må skaffe minimum to selgere til kafeen. Navna på disse ringes inn til Vivian
Belsnes på telefon 51699405. Deretter setter Vivian opp ei salgsliste. Til denne kafeen må hver klasse bake kaker, ha med lappe-/ vaffelrøre, påsmurte rundstykker o.l. Hver klasse må ha med mat tilsvarende en vanlig tilstelning i klassen der både foreldre/ foresatte og elever er med. I tillegg vil FAU kjøpe inn pølser, kaffe/ te og saft.

Denne lørdagen blir det også arrangert en håndballkamp mellom foreldre/ foresatte og lærere. Interesserte som ønsker å være med, melder sin interesse via mail til Jorunn I. S. Høyland (jorunn.hoyland@stoltoffshore.no), eventuelt på tlf. 51698901.
Til orientering: Kampen varer 2 x 10 minutter.


Sak 7 2002/ 2003: Organisering av FAU/ oppdatering av medlemsliste

a) Eget forslag til organisering av FAU ved Storevarden skole ble delt ut og vedtatt uten merknader (se vedlegg).

b) Lista over medlemmer i FAU ble oppdatert (se vedlegg). Her må vi særlig merke oss:
* 1. klasse har to representanter i FAU.
* 5C og 7A mangler pr. dags dato FAU-representant. Her må de fire klassekontaktene som er valgt i disse to klassene, bestemme seg!

c) Møteplan for FAU for resten av skoleåret 2002/ 2003:
* Tirsdag 26. november 20.00.
* Tirsdag 28. januar 20.00.
* Tirsdag 4. mars 20.00.
* Tirsdag 29. april 20.00.
* Tirsdag 10. juni 20.00 (konstituerende møte for 2003/ 2004).


Sak 8 2002/ 2003: Dysleksi (lese- og skrivevansker)

Rektor orienterte om hvordan Storevarden jobber med lese- og skrivevansker og dysleksi.

I utgangspunktet er det viktig å skille mellom dysleksi og lese- og skrivevansker, selv om skolen jobber tilnærma likt med elever som enten har det ene eller det andre. Det er lettere å se en forbedring/ effekt hos elever som har lese- og skrivevansker enn hos elever som har dysleksi. Det er svært få av de elevene som har lese- og skrivevansker, som får diagnosa dysleksi på barneskolen. Ei slik diagnose kommer tidligst i 6./ 7. klasse og gjerne ikke før elevene har starta på ungdomsskolen. Til orientering: Det er Sola PPT som stiller en slik eventuell diagnose.

Hva gjør skolen konkret i arbeidet med dysleksi og lese- og skrivevansker:

* Lærertettheten i 2. klasse (der hovedtyngda av leseinnlæringa foregår) er styrka ved at en ekstra lærer er satt inn i endel timer i uka for nettopp å jobbe
med lesing. Elever som sliter med lesinga, blir plukka ut i egen gruppe. Her leser de sammen med lærer, f.eks. i lett-lest bøker.

* Sola PPT er til stede på skolen jevnlig. Den enkelte lærer kan dermed søke råd og veiledning. Her er det viktig å understreke at elevene må få tid og ikke bli oppmeldt til PPT for tidlig.

* Skolen kan bestille bok/ bånd fra Hjelpemiddelsentralen til elever som trenger dette i alle/ flere fag.

* Det brukes mye tid på bruk av dataprogram/drillpro.

* Det kjøres intensive lesekurs (inntil to timer hver dag) for enkelte elever på mellomtrinnet.

* Sola kommune er med i det såkalte Sola prosjektet i regi av Senter for lese-
forskning. Her er det mye hjelp å hente.


Sak 9 2002/ 2003: Mobbing

Bodil Slettebø, som er sosiallærer ved skolen og har ni timer redusert ukentlig (særlig retta inn mot mellomtrinnet), orienterte om skolens arbeid mot mobbing.

Skolens handlingsplan inneholder bl.a. en opptrappingsplan med ulike tiltak som settes i verk når skolen oppdager mobbeepisoder.

Men enda viktigere enn å drive brannslokking er det å forebygge mobbing. I den forbindelse bruker skolen mye tid på klasseledelse og klassemiljø. Her er skolens "Håndbok i klasseledelse" svært verdifull. Hele skolen og samtlige lærere bruker mye tid på å utvikle et felles elevsyn og en felles forpliktende plattform. Lojalitet mot felles avgjørelser og gjeldende regler er her et nøkkelord.


Andre viktige og verdifulle tiltak for å forebygge mobbing:

* Ideperm med nyttige tips til klassestyreren.
* Vennegrupper.
* Ulike trivselstiltak/ sosiale tiltak (felles sangtimer, matteuke, åpent hus, skolejogg m.m.).
* Bruk av elevmeklere.
* Fadderordning.
* "Lions Quest" (positivt klassemiljø.
* "Steg for steg" (sosial trening på elevnivå).


Eventuelt

* Alle FAU-medlemmene stiller på Arne Klyves foredrag om forebyggende rusvern på Haga skole tirsdag 19. november 19.00-21.00.
* Interesserte kan melde seg på "Grensetting på Internett" - se vedlegg.
* Hva med julefest på Jernaldergården? (se vedlegg)
* Dugnaden i uke 42 gikk kjempeflott. Takk til Eli for god koordinering!
* Ann Helen Hebnes er hovedansvarlig for å organisere gløgg/ saft/ pepperkaker i kirken onsdag 11. desmber.

Neste FAU-møte: TIRSDAG 26. NOVEMBER Kl. 20.00.

(Husk da å ta med saker fra den enkelte klasse. Meld disse og eventuelle andre saker som ønskes tatt opp i FAU til leder i god tid før møtet!)

Referent: Jon Pettersen

 

 

 

REFERAT FRA FAU-MØTE 19/9-02

Sak 1 2002/ 2003: Organisering av FAU skoleåret 2002/ 2003

Det er opp til FAU å bestemme sitt eget aktivitetsnivå. Den primære oppgava er samarbeidet med skolens ledelse. FAU-medlemmene skal dessuten være et bindeledd mellom FAU og den enkelte klasse og skal melde saker oppover og nedover i systemet.

På årsmøtet til FAU 10/9-02 ble det vedtatt at utvalget f.o.m. skoleåret 2002/ 2003 skal bestå av en representant fra hver klasse. FAU-medlemmene velges blant klassens fire klassekontakter. I.o.m at dette er ei ny ordning, vil det ta noe tid før alt "går seg til". I neste FAU-møte vil vi gå mer inn på hvordan FAU bør organiseres for å få til en optimal kontinuitet i utvalget.

Til orientering: Samtlige FAU-medlemmer møter på FAU-møtene.
Sak 2 2002/ 2003: Valg av styre og underkomiteer

Leder: Knut S. Jacobsen
Nestleder: Sigurd Olaf Roth
Sekretær: Jon Pettersen
Kasserer: Nina Øvstebø
Representanter i samarbeidsutv.: Knut S. Jacobsen og Sigurd Olaf Roth
Representant i SFO-styret: Irene Goa
Representant i 17. mai-komiteen: Jorunn Irene Stai Høyland
Kontaktperson TV-aksjonen: Anita Mæland
Kontaktpersoner 20 års jubileet: Eli Pedersen og Anne Jerijärvi
Kontaktperson dugnad: Eli Pedersen


Sak 3 2002/ 2003: Regnskap for 2001/ 2002 og budsjett for 2002/ 2003

Begge ble godkjent uten merknader.


Eventueltsaker

* FAU støtta innkommet søknad fra elevrådet om 5.000 kr til innkjøp av klasseballer m.m.

* Haga og Storevarden arrangerer et felles kveldsseminar - "Den glemte tidsalder" - med Arne Klyve tirsdag 19. november kl. 18.30-21.00. FAU vedtok å dele utgiftene med FAU på Haga og bevilga 5.000 kr til dette. Seminaret er åpent for alle foreldre/ foresatte og særlig aktuelt for FAU-medlemmene.

* Det ble retta spørsmål vedr. skoletannlegetjenesten. Hver enkelt FAU-medlem
må innhente eventuelle synspunkter fra klassene til neste FAU-møte. Sigurd O.
tar saken og jobber videre med den.

* Det ser ikke ut som om spising (eller ikke spising) er et problem i klassene pr. dags dato. Alle har nå mulighet, under tilsyn av lærer, til spise fra 09.50-10.00. Dessuten har jo elevene et friminutt etterpå på 30 minutter.

* Seinere dette skoleåret skal ganske mange av skolens lærere på IKT-samling den samme dagen. Da er det ønskelig å få inn aktuelle foreldre/ foresatte som hjelpere på skolen. Frivillige bes melde seg.

* Mobbig settes på sakskartet på neste FAU-møte. Da vil det være aktuelt at
skolens ledelse presenterer sin handlingsplan mot mobbing og synliggjør hvordan skolen aktivt jobber for å forebygge mobbing.

* 11. desember blir det "Jul i Tananger kirke" for alle elevene på Storevarden.
FAU stiller med gløgg. Mer om organiseringa her må komme på et seinere
FAU-møte.

* En egen konferanse om aktive barn/ fysiske helse bli arrangert på hotel Alstor tirsdag 22. oktober kl. 10.00-15.30. Interesserte FAU-medlemmer kan melde seg på til Knut.

* FAU-referatene sendes alle klassekontaktene. I tillegg vil referatene etter hvert legges ut på skolens hjemmeside.

* Husk 20 års jubileet med "Åpent hus" lørdag 9. november og med diverse
aktiviteter på dagtid tirsdag 5. eller onsdag 6. november.

Neste FAU-møte: TIRSDAG 22. OKTOBER KL. 20.00

Referent: Jon Pettersen